Verslag Afdeling 3, Zaanstreek Waterland

Verslag: Menno de Boer
Foto's: Afdeling 3

Al vele jaren komen er schoolklassen (basis en voorgezet) bij AWN afdeling 3 over de vloer. Vaak zijn dat dezelfde scholen, de leraar heeft ons ooit ontdekt en komt regelmatig terug. Meestal zijn dat basisscholen bij ons in de buurt, op loop- en fietsafstand van de werkruimte.

Op een gegeven moment werd er met provinciale subsidie een project opgezet: erfgoed ala carte. Scholen kregen een folder waarin ze uit een 30tal excursies konden kiezen. Een van die 30 was een bezoek aan de AWN. Zo krijgen we tegenwoordig met regelmaat schoolklassen over de vloer. En hebben we gemerkt dat steeds dezelfde scholen/leerkrachten terugkomen. Ons programma is dus kennelijk geslaagd of bevalt de docent en is dichtbij de school.
 
Voor het voortgezet onderwijs is iets anders opgezet: rondje cultuur. klassen van havo/vwo, maar vooral vmbo (klassen 1 t/m 3) gaan aan de hand van een schema in kleine groepjes “zwervend” op de fiets, onder begeleiding van een docent, langs een reeks locaties. Een van die locaties is de AWN. Zo krijgen we op een dag 3 tot 6 groepjes over de vloer. Voor rondje cultuur hebben we een kort programma ontwikkeld: in een kring rond tafels waar de leerlingen thee kunnen inschenken, krijgen ze een korte lezing. Met behulp van een presentatie wordt hun kort de geschiedenis van Zaanstad getoond en vertelt. De groepjes zijn maximaal 15 leerlingen. Aan deze leerlingen merk je niet goed hoe ze het vinden, op een enkeling na, die ons na afloop enthousiast bedankt.

Voor basisscholen (erfgoed ala carte, maar tegenwoordig heet het Cultuurmenu) hebben we een programma ontwikkeld voor groep 6 t/m 8. De leerlingen, meestal rond de 30, krijgen eerst een lezing van 15 tot 20 minuten. Met behulp van een presentatie krijgen ze de geschiedenis van Zaanstad en omgeving te zien, waarbij ze een verhaal horen en vragen krijgen. Ze mogen ook vragen stellen of verhalen vertellen bijvoorbeeld over hun eigen vondsten.

Daarna gaan ze een speurtocht doen: dat zijn 10 vragen aan de hand van vondsten in vitrines, het zijn veelal vondsten die ze net in de lezing hebben gezien.
Na de speurtocht kijken we klassikaal de speurtocht na. Het groepje met de minste fouten krijgt dan een eervolle vermelding of applaus
Tot slot gaan de leerlingen met scherven aan de gang: ze passen scherven die klaarliggen (en passen)
en met behulp van plakband plakken ze de scherven aan elkaar. Daarbij is samenwerking belangrijk (wat voor hen soms een grotere uitdaging is dan het passen zelf).
Na verloop van tijd kijken we als afsluiting naar de voorwerpen die uit de scherven te voorschijn komen.

Dit programma is door uitproberen en ontwikkeling tot stand gekomen. De leerlingen en leraren zijn altijd erg enthousiast.
Regelmatig passen we de lezing aan (niveau leerlingen) en na overleg met docenten hebben we enkele onderwerpen achterwege gelaten (80 jarige oorlog) en nieuwe onderwerpen toegevoegd (Romeinen).

Bij een groep leerlingen (rondje cultuur of erfgoedmenu) zijn altijd 2 AWN-ers aanwezig: een "erfgoeddocent" en een begeleider.
Door het aantal basisschoolgroepen en aantal keren rondje cultuur per schooljaar, kunnen de beide erfgoeddocenten het net aan.
Ook de begeleiders (AWN-ers) kunnen het zo net aan. We hebben het dan over ruim 20 groepen de van basisscholen per schooljaar, soms meerdere op 1 dag. Rondje cultuur is 3 tot 4 keer per jaar en dan geven we aan of we 3 of meerdere groepen willen.
Het aantal bezoeken willen we voorlopig niet uitbreiden, om overbelasting te voorkomen.
We doen het er bij, maar moet geen kerntaak worden. Daarom staan we bewust (nog) niet vermeld op www.pleinc.nl,
een overzicht van erfgoedlocaties in heel Noord-Holland.

We hebben wel het voornemen om een les kist te maken. Zo willen we scholen bereiken die ons nooit bezoeken, waar we juist eigenlijk wel contact mee willen hebben. Het is in de maak!
 


Deel deze pagina
Twitter Facebook LinkedIn E-mail

Onze Social Media

facebook twitter

Archeologie als passie op school
© 2017 Archeologie op School - Realisatie: BMT Media